You are currently viewing ETRA Megacenter sai PolarProlta apua lisätyövoiman tarpeeseen

ETRA Megacenter sai PolarProlta apua lisätyövoiman tarpeeseen

ETRA Megacenter Porissa kokeili PolarPron henkilöstövuokrausta. Rekrytointiprosessin ulkoistamalla vapautui aikaa ja resursseja oman ydinliiketoiminnan pyörittämiseen.

ETOLA-yhtiöt on vuodesta 1932 toiminut suomalainen teollisuustuotteita ja -tarvikkeita maahantuova ja valmistava yritysryhmä, joka muodostuu useasta keskenään tiiviissä yhteistyössä toimivasta yrityksestä. Kokonaisvaltaista palvelukonseptia teollisuustuotteissa ja -tarvikkeissa tuottaa Etra Oy (www.etra.fi), jonka Megacentereitä löytyy 40 ympäri Suomen. Teollisuustuotteiden lisäksi ETOLA-yhtiöihin kuuluu myös rakennustarvikealalla toimiva Meltex Oy Plastics, veneilyalan erikoisliike Maritim sekä kodintuoteketju Etola Shops Oy. Liiketoimintaa on Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Baltiassa.

Lisätyövoiman tarpeeseen apua henkilöstövuokrauksella

Etralla 36 vuotta uraa tehnyt Jukka Ollila johtaa ETRA Megacenteriä Porissa. Toimipiste työllistää kaikkiaan 20 henkeä ja lisätoimipiste löytyy myös Harjavallasta. Vuosi sitten Porin toimipiste sai uuden asiakkuuden hoitoonsa, jonka myötä työvoiman tarve kasvoi. Vaikka yhteistyö PolarPron ja Etran välillä oli jatkunut Etran muissa toimipisteissä jo parin vuoden ajan, ei Ollilalla ollut aikaisempaa kokemusta henkilöstövuokrauksesta. Suositus tuli lopulta Etran omalta hr-osastolta. Yhteistyökumppania valitessaan Ollila arvosti erityisesti PolarPron vankkaa logistiikka-alan tuntemusta ja kollegoidensa suosituksia.

– Meillä ei ollut aluksi tarkkaa tietoa siitä, kuinka kauan lisätyövoiman tarpeemme jatkuu, jonka vuoksi henkilöstövuokraus oli meille hyvä ratkaisu, Ollila kertoo.

Tehokas rekrytointiprosessi

Porin ETRA Megacenterillä on luotettavan toimijan maine. Jatkuva työskentely asiakasrajapinnassa vaatii Ollilan mukaan työntekijöiltä erityisesti luotettavuutta, oma-aloitteisuutta sekä hyviä asiakaspalvelutaitoja.

“Työntekijät ovat käyntikorttejamme, jotka jättävät ensimmäisen kuvan meistä asiakkaille. Jos kerran menetät asiakkaan luottamuksen, on iso työ saada se takaisin”, Ollila kertoo.

PolarPron yhteyspäällikkö Kai Santala ymmärsi nopeasti työn vaatimukset ja toimialan tarpeet. Rekrytointiprosessi eteni nopeasti ja Santala onnistui löytämään sopivia ehdokkaita viikossa. Lopullisen päätöksen osaajasta teki Ollila itse.

– Palvelu oli erittäin nopea ja hakuprosessi itsessään helppo, Ollila toteaa, yhteistyö Santalan kanssa on sujunut hyvin. Aikataulut ovat pitäneet eikä välimatkakaan ole ollut ongelma.

Virherekrytointi on yritykselle kallista

Rekrytointi on usein työläs ja aikaa vievä prosessi. Siinä missä oikean henkilön löytäminen voi tuoda yritykselle huimaa tuottoa, maksaa virherekrytointi yritykselle aikaa ja rahaa. Ollilan mukaan omien töiden ohella haastatteluihin ja hakemuksien läpi käymiseen kuluu paljon aikaa, ja lopputulos rekrytoinnin onnistumisesta on kuitenkin epävarmaa.

“Olen ollut erittäin tyytyväinen PolarPron kautta saamaamme työntekijään. Hän on sisäistänyt hommansa hyvin ja istuu porukkaamme loistavasti. Meillä kaikki työntekijät ovat samanarvoisia, riippumatta siitä mistä heidän palkkansa tulee”, Ollila kertoo.